vasárnap, március 11, 2007
Biztonságpolitika
A politikai (neo)liberális iskola (institucionista iskola
Előfutárai: Woodrow Wilson az I. világháború után, Népszövetség megalakulása.
I. Az 1960-70-es években változások (a II. világháború és a hidegháborús felfogás kikezdte a realista irányzatot)
Változások:
1964 és 1973.: USA vietnámi háborúi → a katonai erő mindenek előttisége dőlt meg
1973.: Nagy olajválság → világgazdasági recesszió
1969-70.: a pénzügyi rendszer összeomlása → a dollár megrendül
70-es évek eleje: a Kelet (CCCP. KGST) és a Nyugat (USA, NEFTA, NATO) párbeszédeket kezd egymással
Közeledés:
USA-Kína
NDK-NSZK: Willy Brandt (1971-ben béke Nobel-díjat kapott)
CCCP-NDK: Willy Brandt & Brezsnyev
Willy Brandt 1965-ben
Liberalizmus
(Karen Mingst, a Kentucky-i egyetem professzornője foglalkozott könyveiben ezzel a témával)
a háború oka (casus belli)→ az emberi természet jó; a tökéletlen és korrupt intézmények okozzák a háborút
fontosabb az egyén szabadsága és autonómiája → ez legteljesebben a demokráciában teljesedik ki ↔ ez az erős államrend realista felfogásával áll szemben
kereskedelem: a nemzetközi kereskedelem szabadsága (realista felfogás: mindenek felett az államérdek)
a konfliktusok nem permanens, azaz folyamatos jellegűek: kooperációt kell előtérbe helyezni
nem csak az állam a nemzetközi intézmények egyetlen szereplője, hanem a nem állami szereplők is: multinacionális cégek, nemzetközi mozgalmak)
az állami és nem állami szereplők sok csatornás interakciói a dominánsok
a biztonsági érdekek fontosak, de kiállnak a gazdasági és társadalmi érdekek mellett
a nemzetközi rendszer szereplői folyamatosan kommunikálnak egymással → közös intézményeket és szabályokat hoznak létre
kulcsfontosságú → a SZABADSÁG kiterjesztése, exportálása
Liberális tradíciók
- Kereskedelmi liberalizmus: Adam Smith (skót klasszikus közgazdász és filozófus, általában őt tartják a modern közgazdaság-tudomány atyjának).
- Demokratikus liberalizmus: kant-i idealizmus: köztársaság, demokrácia
- Regulatorikus liberalizmus: nemzetközi intézmények fontossága
A biztonság és a gazdaság kérdése a kül- és belpolitikában
- Merkantilizmus: A XVIII-XIX. században terjedt el.
A liberális felfogás szerint:
- az állam védje meg az országot
- szolgáltasson igazságot
- a közintézmények funkcionáljanak
A mai modern forma:
etatista politika: az állam használja a vám- és kvótarendszert, szankciókat és szubvenciókat alkalmaz
egészségügyi intézkedések (pl. madárinfluenza)
Célja: az államhatalom növekedése
- Liberalizmus: XIX. század 2. felében terjedt el
Célja a szabadverseny. A szabadverseny biztosítja a források legcélszerűbb felhasználását, a „láthatatlan kéz”, a piac, a kereslet-kínálat tesz rendet a káoszban → az állam beavatkozása szükségtelen.
Radikalizmus
Marxizmus talaján marad: tőke. Az államokat nem alapelvnek tekinti, hanem a társadalmi osztályokat tekinti szereplőknek.
Világrend: Észak (fejlett) ↔ Dél (fejletlen)
1974.: ENSZ-közgyűlés: vita a gazdasági világrendről. Az el nem kötelezett országok indítják a vitát (a III. világbeli országok).
Véleményük szerint:
meg kellene változtatni a cserearányt (export-import)
a Dél országaiba költöző multinacionális cégek felügyeletére volna szükség (mivel ezek az országok kiszolgáltatottak a multiknak)
szükséges az államadósságok átütemezése
szükséges a segélyek növelése
a III. világbeli országok kifejezték nemtetszésüket a Világbankkal és a Nemzetközi Valutaalappal szemben
1975. Lomé-i konferencia (Togo fővárosa): a Dél államai üléseztek, valamint a nyugat-európai országok képviselői. Kedvezményeket kaptam a déli államok.
1990-es évek: a fejlődő országok (III. világbeli országok) csalódtak. Csak akor foglalkoznak velük, ha a liberális piacot és a pluralista rendszert elfogadják.
Migráció: délről észak felé, Afrikából Európába.
A fejlett ipari országok
Liberális ↔ Etatista
NEFTA gazdaságpolitika EU
USA: megadja a kezdő pénzt a vállalkozásoknak, majd magára hagyja őket. Ha a vállalkozás csődbe megy, akkor az állam behajtja követeléseit.
EU: a bankba a vállalkozás benyújtja üzleti tervét, majd kap pénzt az induláshoz. Az EU szubvenciókat ad, ha nem megy a vállalkozás úgy, ahogy kellene → az EU versenyképességét rontja a NEFTA-val szemben.
Az EU tradíciói (nemzetállamokból állt össze):
a vidéket fontosnak tartja ↔ az USA nem (EU-ban nem kellenek nagy metropoliszok, több tízmilliós lakosságú városi centrumok; urbanizáció = veszély → gettósodás – szociális probléma).
„Élhetőbb Európa”-eszme: hatalmas pénzbe kerül.
A jövő kérdése: hogyan fognak reagálni az EU-államok azokra az integrációs folyamatokra, amik most kezdődnek? Az integrációs vezetésnek (Genf, Brüsszel) mennyire fog megfelelni a jelenlegi bürokratikus struktúra?
Francia választási kampány: Valéry Giscard d’Estaing köztársasági elnök-jelölt szerint az EU-alkotmányt el kell fogadni, és Európai Unió Elnöke tisztséget kell létrehozni → csökken a nemzeti szuverenitás.
Valéry Giscard d’Estaing
Kérdés: az EU-s protekcionalista plitika milyen reakciókat vált ki a NEFTA-ból és Japánból?
Az interdepedencia ( kölcsönös függőség)
Eredet: USA. Kutatóintézetek vannak ennek vizsgálatára. A hegemón szerep rákényszeríti a jövőn történő gondolkodásra az Egyesült Államokat.
A gazdaság és biztonság összefüggése az Egyesült Államokban
1960-70-es évek: a katonai erő alá volt rendelve a gazdaságnak. A CCCP gazdaságilag nem volt versenytárs, csak katonailag volt konkurens.
1960.: Harmel-féle jelentés (Pierre Harmel belga külügyminiszter volt): a nukleáris fegyverkezés tovább nem folytatható > tárgyalni kell.
1970-es évek: az USA még mindig vezeti a világgazdaságot, de csökken a gazdasági ereje. Eddig tudták a belső tartalékaikból fedezni saját, és a NEFTA-országok szükségleteit.
1974: olajválság. Az arab államok alkalmazzák az „olajfegyvert”. Ok: az izraeli-pakisztáni konfliktusra hatás.
↓
A gazdasági szektor felértékelődött
Az USA magatartása megváltozik.
1990-es évek: a bipoláris rendszer megszűnése → az USA konfliktusos helyzetet kezd maga körül kialakítani → a gazdasági érdekérvényesítését elkezdi érvényesíteni a világban. A nemzetgazdaságra helyeződik a hangsúly.
1995-től új biztonsági kihívások:
- Kína-Tajvan
- Balkán válság
- Észak-Korea
Megjelennek új kutatási témák: nemzetközi kereskedelem és konfliktus várható → be is következett (Irak).
Az interdepedencia fokozza az államok fizetési mérleg-politikáját (hiányt okoz), de ez gazdasági kooperációt eredményez.
A kooperáció szintjei:
legfelső állami szint
alacsonyabb szinteken is párbeszédek: kialakulnak személyes viszonyok → kollegiális kapcsolatok fontosakká válnak (nemzeti érdekeket képviselnek, de a személyes kapcsolatok a kompromisszumkészséget javítják)
Kooperatív stratégiák a neoliberális eszmék mentén
Kölcsönösen előnyös ügyletek jelenjenek meg az állami, és a nem állami szereplők között.
Kooperációk:
jólét megteremtése
a biztonság garantálása
globális veszélyek elhárítása (ózonpajzs gyengülése, CO2-kibocsátás csökkentése, Antarktisz)
kölcsönös károkozás elkerülése
Formái:
probléma megjelenése (fokozatosan jelentkezik és tudatosul) az államok között. Erre a civil szervezetek és a szakértők jönnek rá először
a probléma azonosítása (a nem állami szervek továbbra is nagy szerepet játszanak, főleg a szakértők)
állami szintű tárgyalások → lehetséges együttműködés keresése
ideális esetben: „boldog kooperáció”, szabályok és egyezmények megalkotása
A XXI. század eleje
Több globális nemzetközi akcióra, és intenzívebb együttműködésre lenne szükség a gazdaság és a biztonság terén.
Jelenleg a kooperációhoz az államos és intézmények gyengék.
A globális gazdasági növekedés gyors, a nemzetek ehhez képest lassúak, nem tudják a gyors növekedés hátrányait kezelni.
↓
Globális kormányzásra volna szükség?!
A neorealisták szerint globális kormány nem képzelhető el, mert anarchiához vezetne.
Egyes liberálisok is úgy vélik, hogy a demokrácia elve veszélybe kerül, ha a néptől távol kerülnek a kormányzati funkciók.
A biztonság tágabb értelmezése
1990. Hidegháború vége
Felismerés: a fenyegetés és a sebezhetőség nem katonai szektorokban is jelentkezhet
→ nemzeti identitás (pl. délszláv válság) és a transznacionális bűnözés kiterjedése.
Szektorok:
1. Katonai biztonság: az agresszió megakadályozása. A védelem nemzetközi jellege erősödött. Az államok regionális szinten ellenőrzik a fegyverzetet. A támadó fegyverek száma csökken.
2. Politikai szektor: egy ország társadalmi és politikai rendjének stabilitása. Etnikai és vallási konfliktusok kezelése, népakaraton nyugvó legitimitás.
Sok kudarc volt: pl. Afrika: gazdasági és etnikai konfliktusok.
Új feladat a békefenntartás.
3. Gazdasági szektor: versenyképesség megtartása, lemaradás gazdaságilag → számolnia kell ezekkel a tényezőkkel a kormányzatnak.
4. Társadalmi szektor: közös ismérvek alapján szerveződött közösség megmarad-e? Pl. afgán klánok, iraki törzsek, nemzeti kötődés, civilizációs kötődés, vallási és etnikai kötődés.
- A csoportidentitás ha veszélybe kerül, azt a csoport fenyegetésként éli meg, és reagál.
- Migráció: a lakosság összetétele megváltozik → fenyegetés.
- Integrációs és dezintegrációs folyamatok: Magyarország integrálódik → európai identitástudat (az integráció békés, a dezintegráció feszélyezett – pl. Jugoszlávia felbomlása polgárháborúval, Csehszlovákia felbomlása békésen –.
5. Környezeti szektor: a tudomány és a politika szerepe hatalmas. Az egész emberi civilizációra veszélyes problémák.
Nemzetközi rendszerek a hidegháború után napjainkig
Közép-európai változások: általában a változások tényét az elméletek nem várták (sem a realisták, sem a liberálisok).
Kevesen jelezték: Brezsinszky (Zbigniew Brzezinski, nemzetbiztonsági tanácsadó Jimmy Carter elnöksége idején) a 60-as évek végén jelezte előre.
Zbigniew Brzezinski
Brezsinszky szerint: a kommunizmus ideológiailag fog megsemmisülni. A nemzetközi rendszer akkor fog megváltozni, ha a CCCP változik (Gorbacsov peresztrojkája volt ez).
Realista irányzat felfogása: gazdasági képességekkel lehet részt venni a nemzetközi rendszerben (minimum képességek). Németország és Japán gazdasága erősödik, illetve erősödni fog.
A gazdasági növekedés okán Németország és Japán majd nagyhatalom lesz. Egyes nézetek szerint nukleáris fegyvert kell e két államnak biztosítani.
Az USA gazdaságának Japán lesz az ellenfele, nem az EU, és nem Kína.
Az USA-nak tudomásul kell venni, hogy több nagyhatalom lesz → tárgyalnia kell velük.
Az unipoláris berendezkedés nem stabil, új hatalmi struktúra fog kialakulni. Megjeleni az egyensúlyozási politika.
Az interdepedencia vonatkozásában a piac szerepe nem fog növekedni, inkább az állami beavatkozás lesz a jellemző.
Liberáis irányzat felfogása: a nemzetközi intézményesítés alól egyetlen állam sem tudja magát kivonni (globalizáció). Az országok belpolitikai vitái nemzetközi viszonyokra fókuszálódnak. Szélesednek a kereskedelmi kapcsolatok. A külső gazdasági hatások sok államban sokkot fognak okozni.
A nemzetközi nyomás erősödni fog a belső politikai és gazdasági rendszer megreformálására.
Az etatisták (programjuk a populizmus) erőteljesen szerepeltetik a nemzeti szuverenitást, a területi integrációt hangsúlyozzák, az önerőre támaszkodást és a vallás szerepét különösen fontosnak tartják. Kisebb a hajlandóságuk a régiókban történő kooperálásra.
Összességében rövid és hosszú távon a liberális koncepció nem fordít hátat a szociális kérdésekre, de az etatisták szociálisan érzékenyebbek.